Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Wednesday, 26 August 2015

Sjalbarn.


Det bästa med att vädret blivit svalare är att det plötsligt är bekvämt och mysigt att bära barn på magen igen! Har höftburit i ringsjal hela sommaren och det sliter så på kroppen. Men idag åkte min tjocka och härliga girasol-sjal fram. Vilken skillnad!
Tog en trött och förkyld promenad i skogen, med lyckan lekandes under huden. Det är så himla mysigt att bära sitt barn i sjal. Kanske det mysigaste som finns. 

Barnet delar min förtjusning för sjalar och skrockar förtjust varje gång sjalen kommer fram, och nu när hon är mobil skyndar hon fram och ställer sig på knä mot benen för att lyftas upp. Det sorgliga är att jag mest känner dåligt samvete i de lägena, för att jag inte sjalar oftare. Hon älskar ju att hänga med mig i vardagen. Sitta på kroppen som en liten schimpansunge och kika när jag diskar och lagar mat - men hon är så stor nu. Och så i vägen. Och med opålitliga armar som snabbt kan stickas ut och greppa grejer vuxna inte tycker att barn ska leka med. Knivar och heta kastruller t ex. Av den anledningen vill lära mig att sjala på ryggen, men det är svårt.

Jag provade ryggknyt med ringsjalen en gång och jag har nog aldrig svurit så mycket i mitt liv. Följde en video-tutorial och ombads att stoppa metallringarna i munnen under sjalningen. Mellan läpparna, antar jag att hon menade - men jag la dem bakom tandraden. 
Vädret var varmt och jag svettades redan innan. Ungen hängde på ryggen med huvudet över mitt när jag grejade. Hon dräglade långa strängar som rann ner över mitt ansikte och jag blev mer och mer irriterad. Mina armar var plötsligt alldeles för få och korta som en dinosauries. 
Mitt i allt det här rycker ungen tag i sjalringarna, så hårt och smärtsamt att det blixtrar i huvudet. Trodde jag skulle bli av med gaddarna. Sedan dess har jag inte försökt. 
Har jag sagt att jag hatar att lära mig nya (svåra) saker? Jag vill bara kunna. 

Här nedan är bilder från dagens utflykt, barnet somnade inom kort. När vi kom hem satte jag mig på balkongen med henne kvar på bröstet i säkert ett par timmar. Ljuvliga unge. Underbara sjal.





No comments:

Post a Comment